Oruçluya mekruh olan ve olmayan seyler nelerdir? Ilaçla gargara yapmak orucu bozar mi? Disleri firçalamak orucu bozar mi? Cevap haberimizin detayinda.Sual: Oruçluya mekruh olan ve olmayan seyler nelerdir?CEVAP Mekruh olanlar sunlardir: 1- Disleri dis macunuyla firçalamak, macunsuz mekruh olmaz.2- Ilaçla gargara yapmak. Eger agizdaki yara, namazda okumaya mani olursa, ilaçla gargara etmek mekruh olmaz, çünkü özür vardir.3- Cünüp olma ihtimali varsa hanimini öpmek.4- Ramazan günü, bir kimse herhangi bir sebeple orucunu bozarsa, çocuk büluga ererse, kâfir Müslüman olursa, seferdeki yolcu sehrine gelirse, kadinin hayzi kesilirse, aksama kadar oruçlu gibi sakinmalari vacib olur, hastalik gibi mesru bir mazeret olmadan yiyip içmeleri tahrimen mekruh olur. (Redd-ül muhtar)Mekruh olmayanlar: 1- Gece ihtilam olup sahura kalkinca, imsak vaktine az kalmissa, önce agzini yikayip yemek yense, imsak çiktiktan sonra gusledilse, yani oruca cünüpken baslansa sahih olur. Daha sonra gusletmek caizdir.2- Bozulursa kefaret olmasin diye, Ramazan orucuna imsak vaktinden sonra niyet etmek caizdir.3- Ramazanda yatsidan sonra cünüp olan, daha sonra guslederim diye uyuyup kalsa, uyaninca da Günes dogmus olsa oruca zarar gelmez, fakat namaz kilmak için ilk firsatta gusletmelidir.4- Orucun aksamamasi için hayzi ilaçla geciktirmek caizdir.5- Oruçluyken hayzi baslayan kadin, oruçlu gibi durmaz, gizli yiyip içer.Oruç tutmak için kolayliklar Sual: Oruç tutmak için asagidaki kolayliklardan istifade etmek caiz midir? 1- Susayinca, harareti azaltmak amaciyla agza su almak, serinlemek için basa soguk su dökmek, soguk suyla yikanmak, 2- Sigara ihtiyaci hissedince, sigara yakisi vurmak, 3- Agrili, romatizmali yerlere, sprey veya merhem sürmek, kalb krizlerinde gögse konularak emilen ilaç, yaki kullanmak, 4- Açlik hissedince, akupunktur ignelerini batirmak veya açlik bandi kullanmak, [Bunlar hem açlik hissini gideriyor, hem de kilo vermeye yardimci oluyor.] 5- Ramazani aksatmamak, tam tutmak amaciyla hayzi geciktirmek için ilaç kullanmak.CEVAP Bunlarin hepsi caizdir. Ancak, birinci maddedeki husus, Imam-i a’zama göre tenzihen mekruhtur, çünkü böyle bir hareket, ibadetten bikkinligi gösterebilir. Imam-i Ebu Yusuf’a göreyse, bunun mahzuru olmaz, çünkü böyle yapmakla ibadete yardim edilerek sikinti nispeten giderilmis olur. Imam-i Ebu Yusuf’un kavline uyularak, yukaridakilerin hepsi yapilabilir.Kaynak:dinimizislam.com